Deelsessies voor Kinderopvang 0-4 jaar

1. Ik zie, ik zie wat jij niet ziet
Het werken met en zorgen voor kinderen brengt een grote verantwoordelijkheid met zich mee. Professionals worden geacht alles te weten en te zien en kinderen een veilige haven te bieden. Zeker als het gaat over dingen die kinderen ernstig in hun ontwikkeling kunnen aantasten, zoals kindermishandeling, seksuele intimidatie en huiselijk geweld. Deze onderwerpen belicht Gladys Nede, zodat je ze herkent en er professioneel naar kunt handelen.
Door Gladys Nede, innovatie- en organisatieadviseur, CED-Groep
 
2. Visie op voeding
Gezond eten. Ja, natuurlijk: dat is belangrijk! Wetenswaardig: voeding beïnvloedt brein en lichaam gedurende de hele dag. Ook als je vet, suiker en veel koolhydraten eet. Hoe lekker mag het zijn? Professioneel draagvlak vormen voor beleid over voeding blijkt niet heel vanzelfsprekend en kan een gevoelig punt zijn. Hoe verhoudt het beleid zich tot je persoonlijke opvattingen? Met elkaar onderzoek je deze vraag.
Door Thea Brejaart, onderwijsadviseur en trainer, CED-Groep
 
3. Pedagogische kwaliteit meten met de NCKO-Kwaliteitsmonitor
Hoe kun je weten hoe het is met de inhoudelijke pedagogische kwaliteit op je locatie? SKSG brengt die kwaliteit in kaart met behulp van de NCKO-Kwaliteitsmonitor. Een praktisch instrument om onder andere de leefomgeving en de interacties tussen pedagogisch medewerkers en kinderen te beoordelen. Een presentatie over de aanpak en de resultaten.
Door Welmoed van der Goot en Astrid de Bruin, respectievelijk projectmanager en hoofd pedagogen bij SKSG
 
4. Wat er ook speelt in het land, laat het vooral de kinderen zijn (Loesje)
Spelen is leren! Doordat het kind initiatieven (onder)neemt ontwikkelt het kind zich. De basisvoorwaarde om te kunnen spelen (ontwikkelen), is het aanwezig zijn en ervaren van emotionele veiligheid. Wat kun je als pedagogisch medewerker doen om kinderen zich emotioneel veilig te laten voelen? Welke rol heb jij in de ontwikkeling van het kind?
Door Ardi van Wiechen, coördinator/opleider Interactie in beeld met kinderen, skon kinderopvang
 
5. De ruimte als derde pedagoog
Hoe richt je het beste je groepsruimte in? Welke hoeken heb je nodig? Hoe hangt de inrichting samen met je pedagogisch werkplan? Deze deelsessie geeft praktische informatie en inspirerende voorbeelden over een goede inrichting van je kindercentrum.
Door Ed Hoekstra, omgevingspsycholoog, Bureau AKTA. 
6. Het kind centraal
Hoe creëer je als pedagogisch medewerker een ontspannen, rustige sfeer in de groep waarbij kinderen écht respectvol worden benaderd? Wat is het verschil tussen ingrijpen, helpen en begeleiden? Hoe aanwezig ben je in een groep? Wie staat centraal: jij of het kind? Een deelsessie die je inzichten geeft en aan het denken zet.
Door Manja Haze, eigenaar Intrinsiek training & advies kinderopvang en directeur/pedagoog kinderdagverblijf Mickey
 
7. En... Waar wachten we nog op?
Deze deelsessie gaat over de toegevoegde waarde van leidinggevenden aan het primair proces. Doen de managers er nog toe of faciliteren ze alleen maar? Deze deelsessie laat je reflecteren op de rol van de manager binnen de kinderopvanglocaties en de invloed daarvan op het pedagogisch proces. We leggen de relatie tussen theoretische modellen en praktische tips.
Door Marianne van Duuren en Charlotte van Zuylen, Maatschap van Duuren, van Zuylen & partners
 
8. Jouw interacties met de baby
Werken met baby’s is een vak apart. Niet iedere pedagogisch medewerker heeft een directe ‘feeling’ met deze jonge doelgroep om van nature baby’s op een stimulerende manier te begeleiden. Gelukkig zijn er methoden en cursussen om dat te leren. Want hoe jij omgaat met de baby heeft directe invloeden op alle ontwikkelingsgebieden van de baby. In deze deelsessie ga je interactief aan de slag met de belangrijkste interactievaardigheden van de pedagogisch medewerker in het werken met baby’s.
Door Su’en Kwok, adviseur bij het Nederlands Jeugdinstituut
 
9. Deze deelsessie is komen te vervallen
 
10. Werken met digitale prentenboeken
Naast ‘ouderwetse’ prentenboeken raken digitale boeken steeds meer in gebruik. Wat zijn dat? Hoe kun je ze gebruiken in de groep? Kun je met deze boeken de woordenschat en het verhaalbegrip verbeteren? In deze deelsessie leer je de mogelijkheden van digitale prentenboeken. Ook is er aandacht voor het zelf bedenken van een verhaal als middel om vragen of problemen van kinderen bespreekbaar te maken.
Door Rian Visser, kinderboekenschrijfster en uitgeefster van digitale prentenboeken